10/12/2007
Επιτέλους, στα μέσα Οκτωβρίου 2007 συζητήθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο Σερβίων - και εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία - οι ισολογισμοί και απολογισμοί των ετών 2004 και 2005. Με μεγάλη και άχαρη σπουδή για υποβάθμιση της διαδικασίας συζήτησης, η Δημοτική Αρχή έφερε – επιτέλους - τους απολογισμούς - ισολογισμούς αυτούς προς έγκριση, ενώ - εννοείται - εκκρεμεί ακόμη ο απολογισμός – ισολογισμός του 2006 και, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, θα έπρεπε ήδη να συζητιέται ο προϋπολογισμός του 2008.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, όπως είναι απολύτως φυσικό, η πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων αδυνατούσε να συμμετέχει, λόγω παντελούς άγνοιας και των αντιστοίχων προϋπολογισμών των ετών αυτών, αλλά και, εν γένει, των αποφάσεων, επιλογών και πολιτικών, που ελήφθησαν κατά την κρίσιμη περίοδο, από το δημοτικό συμβούλιο με άλλη σύνθεση.Γενικά, η όλη διαδικασία κατέδειξε για άλλη μια φορά το αυτονόητο : Ότι δηλαδή το διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, η μηχανοργάνωση και, γενικά, ο όποιος εκσυγχρονισμός της οικονομικής διαχείρισης δεν είναι αρκετά για την εύρυθμη και νόμιμη λειτουργία του Δήμου, όταν η πολιτική βούληση των διοικούντων είναι άλλη. Κατόπιν αυτών, θεωρώ, ότι είμαι υποχρεωμένη, να διατυπώσω δημόσια κάποιες σκέψεις – εκτιμήσεις, σχετικά με τα οικονομικά ζητήματα του Δήμου, μιας και οι συγκεκριμένοι απολογισμοί – ισολογισμοί αφορούν την παρελθούσα θητεία του Δ.Σ., για την οποία - ούτως ή άλλως - είμαι συνυπεύθυνη. Έτσι, είμαι υποχρεωμένη, να επισημάνω τα παρακάτω :Κατ’ αρχήν επί της διαδικασίας : Ο χρόνος συζήτησης του απολογισμού και ισολογισμού ενός Δήμου είναι εξαιρετικά κρίσιμος δείκτης, για την διαπίστωση της εύρυθμης λειτουργίας της οικονομικής του υπηρεσίας. Είναι προφανές και αυτονόητο, ότι η κατάρτιση του απολογισμού – ισολογισμού είναι αυτή που στηρίζει τον επόμενο προϋπολογισμό. Χωρίς τον προηγούμενο απολογισμό – ισολογισμό, ο επόμενος προϋπολογισμός στην καλύτερη περίπτωση αποτελεί ευχολόγιο, στην χειρότερη, μπορεί να αποτελέσει καταστροφή. Επίσης είναι προφανές, ότι η «ανώμαλη» κατάρτιση σε συνέχειες δημιουργεί χρόνιες παθογένειες, που όλο και δυσκολότερα μπορούν να ξεπεραστούν.Σύμφωνα με τον νόμο λοιπόν, ο ισολογισμός και απολογισμός κάθε έτους πρέπει να έχει εγκριθεί μέχρι - το αργότερο - τον Αύγουστο του επομένου έτους. Όπως γίνεται άμεσα αντιληπτό, πρόθεση του νομοθέτη είναι ο απολογισμός - ισολογισμός να ελέγχεται και να ψηφίζεται κατά κανόνα από το αυτό Δημοτικό Συμβούλιο, με την αυτή σύνθεση, που ψήφισε τον προϋπολογισμό που απολογίζεται. Ο κανόνας αυτός ανατρέπεται μόνον για τον απολογισμό που έπεται εκλογών - σε καμμία άλλη περίπτωση.Στην περίπτωσή μας λοιπόν, έχουμε, όχι απλώς παράβαση κατά τι των προθεσμιών αυτών, αλλά ολοκληρωτική και ηθελημένη καταπάτησή τους, κάτι που βεβαίως δεν είναι τυπικότητα, αλλά έχει άμεση επίπτωση στην ποιότητα του ελέγχου που ασκήθηκε - άρα στην ποιότητα της τοπικής μας δημοκρατίας, αφού : * Το δημοτικό συμβούλιο με την σύνθεση που ήταν αρμόδια για τον έλεγχο των συγκεκριμένων απολογισμών – ισολογισμών στερήθηκε αυτή την υποχρέωση και δικαίωμα, ενώ * Το δημοτικό συμβούλιο με την παρούσα σύνθεση δεν ήταν σε θέση να ελέγξει τα κρίσιμα κείμενα αυτά, για έσοδα και δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν ή δεν πραγματοποιήθηκαν πολύ πριν την έναρξη της θητείας του. Να ελέγξει δηλαδή, την υλοποίηση δύο προϋπολογισμών, που δεν ψήφισε αυτό, ενώ έπεται και τρίτος.Επί της ουσίας τώρα, θα πρέπει πριν από οτιδήποτε άλλο, να επισημανθεί, ότι - χωρίς να προγραμματίζεται κανένα νέο ή μεγάλο έργο - το ύψος των απολογισμών – ισολογισμών των 2004 και 2005 βρίσκεται περίπου στο 1/3 του ύψους των προϋπολογισμών, που τους ακολουθούν (2005 και 2006), πράγμα που σημαίνει, ότι αυτοί ήσαν εξ αρχής στηριγμένοι σε πήλινα πόδια. Περαιτέρω, θα πρέπει να σημειωθούν τα εξής :1. Από τον απολογισμό εσόδων και των δύο ετών απουσιάζουν παντελώς τα έσοδα από τα δικαιώματα χρήσης του δημοτικού σφαγείου! Γιατί ; Πότε και πως, θα εμφανιστούν τα έσοδα αυτά στα επισημότερα οικονομικά κείμενα του Δήμου ; Και, εάν όχι, τι έχουν γίνει;2. Εξίσου παντελώς απουσιάζουν από τα ίδια κείμενα τα έσοδα από την εμποροπανήγυρη Σερβίων, αν και γνωρίζουμε άπαντες, ότι αυτά, όπως και τα αμέσως προηγούμενα πραγματοποιήθηκαν με άμεση είσπραξη. Αυτό εξάλλου προκύπτει και από τους επόμενους προϋπολογισμούς, οι οποίοι «καρφώνουν» τους απολογισμούς. Εκ των υστέρων βεβαίως εξηγείται και η επίμονη άρνηση της δημοτικής αρχής να καταρτίζει αυτοτελώς απολογισμούς μετά από κάθε εμποροπανήγυρη, ενώ στην αρχή της θητείας της το είχε αποδεχθεί. Γιατί ; Τι έχουν γίνει τα χρήματα αυτά ; Σημειώνω μόνον εδώ, ότι τα διπλότυπα είσπραξης των δύο παραπάνω κατηγοριών εσόδων έχουν ζητηθεί επανειλημμένα από την αντιπολίτευση για έλεγχο, για να μην δοθούν βέβαια ποτέ. 3. Από τον απολογισμό εξόδων και των δύο ετών απουσιάζουν σταθερά οι οφειλές του Δήμου στο Ι.Κ.Α., για τις οποίες άπαντες γνωρίζουμε, ότι υπάρχουν, ότι ήδη έχουν προσαυξηθεί όσο μπορούσαν να προσαυξηθούν, επανειλημμένα ο κ. Δήμαρχος μας διαβεβαίωσε, ότι θα ρυθμιστούν, πλην όμως οι οφειλές αυτές δεν απολογίζονται καν. Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός, ότι και ο διενεργήσας τον έλεγχο ορκωτός λογιστής κ. Μαργαρίτης, σημειώνει έμμεσα την έλλειψη αυτή (προς ασφαλιστικά ταμεία) και συνεχίζει, ότι «δεν έγινε καμμία πρόβλεψη σε βάρος των αποτελεσμάτων χρήσης, για προσαυξήσεις που θα προκύψουν από την εκπρόθεσμη καταβολή τους». Ερωτώ λοιπόν εγώ, η αφελής : πως θα πληρωθούν, όταν έρθει η ώρα της πληρωμής ;4. Επίσης από τους απολογισμούς των εξόδων του Δήμου, τα αναφερόμενα στις αποδοχές του εκτάκτου προσωπικού ποσά (σε δυο τρεις κωδικούς) είναι ελάχιστα, σε σχέση με τον αριθμό των εκτάκτων που απασχολεί ο Δήμος. Μπορούμε κάποτε να έχουμε μία πειστική απάντηση, σχετικά με το πόσοι και, πως πληρώνονται από τον Δήμο ;5. Από τους απολογισμούς εξόδων και των δύο ετών, απουσιάζουν παντελώς τα έξοδα τηλεπικοινωνιών του Δήμου. Το είχα επισημάνει επανειλημμένα και ως δημοτική σύμβουλος χωρίς να πάρω ποτέ απάντηση - εκτός, εάν θεωρούνται απάντηση οι εξυπνάδες του τύπου «τι σε νοιάζει εσένα, σε πειράζει αν δεν πληρώνουμε;». Τι συνέβη τα δύο χρόνια αυτά ; Δεν είχε τηλέφωνα ο Δήμος ;6. Στο πιστοποιητικό ελέγχου του ορκωτού λογιστή κ. Μαργαρίτη, για τα έτη 2004 και 2005, σημειώνεται, ότι εκτός των οφειλών των 560.000,00 € προ του 2002, που παρακολουθούνται εξωλογιστικά, από το λογαριασμό του παθητικού «Προμηθευτές», «υπάρχουν πρόχειρες καταστάσεις και για άλλες οφειλές του Δήμου προς προμηθευτές, ύψους 685.000,00 € περίπου, που στηρίζονται σε υπεύθυνες δηλώσεις των δικαιούχων και δεν εμφανίζονται στις ανωτέρω οικονομικές καταστάσεις». Ποιες είναι αυτές ; Γιατί εμείς γνωρίζαμε για μία τέτοια περίπτωση, ενώ το ύψος στο οποίο αναφέρεται ο ελεγκτής είναι τεράστιο. 7. Δεν υπάρχει καμμία πρόβλεψη στους προϋπολογισμούς και απολογισμούς του Δήμου, για απαιτήσεις προμηθευτών του, που βρίσκονται σε δικαστική εκκρεμότητα και ενδεχομένως να χρειαστεί να καταβληθούν, μετά την τελεσιδικία τους.Είναι βέβαιο, ότι ένας απολογισμός, όπως και ένας ισολογισμός είναι σε ένα βαθμό επιμελημένος, για να μην πω «φτιαγμένος». Τα αμέσως προηγούμενα όμως, προκύπτουν άμεσα από την απλή ανάγνωση των κειμένων των απολογισμών – ισολογισμών των 2004 και 2005. Προφανώς, ήταν αδύνατον να καλυφθούν. Το χειρότερο βέβαια είναι, ότι, όταν αυτά προκύπτουν από τα επίσημα κείμενα του Δήμου (προϋπολογισμούς, απολογισμούς και ισολογισμούς), αβίαστα μπορεί ο καθένας να υποθέτει οτιδήποτε άλλο, για την καθημερινή του λειτουργία. Δεν υπήρξε από την Δημοτική Αρχή η στοιχειώδης δημοκρατική ευθιξία, για την ελάχιστη δικαιολόγηση ή δόση εξηγήσεων για οτιδήποτε από αυτά. Το αντίθετο μάλιστα. Η επίκληση της αρχής της πλειοψηφίας σε τοπικό επίπεδο, σε συνδυασμό με την αρχή της πλειοψηφίας στο κυβερνητικό, θεωρείται το άπαν, η ομπρέλα ασφαλείας του κ. Δημάρχου και των συνεργατών του. Απόδειξη ; Η ανοχή της αρμόδιας Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ! Έτσι, σεμνά και ταπεινά ! Τα παραπάνω όμως, δεν υπάρχουν μόνα τους. - Συνδυάζονται με ένα απολύτως προσωποκεντρικό (γύρω από τον Δήμαρχο) χαοτικό σύστημα λειτουργίας της Οικονομικής - και όχι μόνον - Υπηρεσίας του Δήμου, στο οποίο εκόντες, άκοντες έχουν προσαρμοστεί οι υπάλληλοι του Δήμου. - Συνδυάζονται με τις κατά κόρον εκδιδόμενες από τον ίδιο προσωπικές επιταγές και, με ένα οικονομικό «άνοιγμα» ανάμεσα στον Δήμο και τον Δήμαρχο προσωπικά, του οποίου ΟΥΔΕΙΣ έχει ακριβή εικόνα ! - Συνδυάζονται και με την κατάχρηση του μέσου της «επαγγελματικής δαπάνης», ως τρόπου πληρωμής διαφόρων και «διαφόρων»!Η πολιτική εκτίμηση, που προκύπτει κατόπιν των παραπάνω είναι κατ’ αρχήν, ότι, - με μηδενική παραγωγή έργου -, το μέρος των οφειλών που είναι υπαρκτές εκτός προϋπολογισμών και απολογισμών υποθηκεύει άμεσα, αλλά και μακροπρόθεσμα το μέλλον των προϋπολογισμών, άρα και του Δήμου. Ήδη η αντιπολίτευση υπέβαλε κατά την συζήτηση αυτή το αίτημα για διαχειριστικό έλεγχο του Δήμου, ενώ ο παρών ελεγκτής αισθάνθηκε την ανάγκη να διευκρινίσει, ότι ο έλεγχός του – δειγματοληπτικός ούτως ή άλλως - έγινε επί των λογιστικοποιηθέντων στοιχείων, πράγμα βέβαια, απολύτως φυσικό.Τα παραπάνω βέβαια, αφορούν την διαχείριση των ετών 2004 και 2005. Ήταν η αρχή της θητείας του κ. Δημάρχου. Έκτοτε η κατάσταση εξελίχθηκε. Δραματικά. Έφτασε στο σημείο, εν έτει 2007, να ενοχλείται ο κ. Δήμαρχος από την εύρυθμη λειτουργία των παιδικών σταθμών και να παρακρατά – άκουσον, άκουσον, - 138.903,54 € από την κρατική επιχορήγηση, που προορίζεται για τους παιδικούς σταθμούς, τινάζοντας στον αέρα και αυτών την λειτουργία, αφού ήδη τους έφερε σε αδυναμία, να καταρτίσουν προϋπολογισμό για το 2008, ίσως και να καταβάλουν τους μισθούς των υπαλλήλων τους !Τελειώνω, με ένα ακόμη αυτονόητο : Η Δημοκρατία έχει αξία, όταν όλοι μας, αλλά ιδιαίτερα οι αιρετοί, κινούμαστε εντός του πλαισίου της νομιμότητας, που η ίδια θέτει. Η περιφρόνηση και καταπάτηση του πλαισίου αυτού αποτελεί - ούτως ή άλλως - κατάλυσή της. Ακόμη και αν η περιφρόνηση και καταπάτηση προέρχονται από μία δημοκρατικά σχηματισθείσα πλειοψηφία. Γιατί, το να σε επιλέγει η πλειοψηφία του Δήμου, είναι υπερβολικά μεγάλη τιμή. Η οποία όμως, χρειάζεται ανταπόδοση…
Ντόρα Τσικαρδάνη,
Δικηγόρος,
Πρώην Δημοτική ΣύμβουλοςΣερβίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου